NYEMAK
Kompetensi
Dasar : Mendengarkan dan memahami
percakapan dalam berbagai kegiatan di lingkungan sekolah, dan di rumah /
masyarakat.
Indikator
:
1.
Mengungkapkan isi percakapan secara lisan dan tulisan dalam berbagai ragam
bahasa Jawa.
2.
Megajukan dan menjawab pertanyaan sesuai konteks pembicaraan.
A. Pacelathon
Ancer-ancer
kanggo nyemak pacelathon.
1. Cetheten
bab-bab kang wigati saka pacelathon iku !
a. Topik
utawa bab apa kang diomongake ;
b. Sapa
kang nindakake pacelathon ; lan
c. Papan
pacelathon iku ditindakake.
2.
Tulisen isine pacelathon iku kanthi urutan mengkene !
a.
Owahana saben bab kang wigati saka pacelathon mau dadi ukara.
b. Ukara-ukara
mau susunen kanthi runtut.
Tetepungan
Wulan Juli Yanto wiwit mlebu SMP. Ing wengine
sinambi nonton TV, dheweke didangu dening bapak lan ibune.
Ibu
:”Kapriye, Yan, sekolah ing SMP
seneng apa ora ?”
Yanto : ” Wah remen sanget, Bu. Kancanipun kathah,
ugi gurunipun. Ngendikanipun Bapak Kepala Sekolah ingkang mucal gurunipun
gantos-gantos jumbuh kaliyan piwucalipun, maksudipun kados pundi ta, Bu ?”
Ibu
: “ Karepe ngene, lho. Yen
pelajaran Matematika, ya sing mulang guru Matematika, yen basa Jawa, ya sing
mulang guru Basa Jawa. Dadi gurune beda
karo ing SD. Ing SD gurune guru kelas. Ing SMP gurune diarani guru mata
pelajaran.”
Yanto : “O, ngaten ta, Bu.?
Ibu : “Ya…”
Bapak : “ Kowe mlebu ing kelas apa, Yan ?”
Yanto : “Wonten kelas 7 A, Pak.”
Ibu : “ Kelas 7 sing anyar ana pirang kelas , Yan ?”
Yanto : “ Wonten gangsal kelas, Bu. Kelas 7 A dumugi 7 E.”
Bapak : “ Mlebu kang kawitan mau wis diwulang apa, Yan ?”
Yanto : “ Kala wau dereng dipunparingi wucalan, namung upacara,
resik-resik kelas, lajeng mlebet kelas, ndhapuk pengurus kelas, kalajengaken
pitepangan.”
Bapak : “ Ya bener kuwi kudu dianakake tetepungan, supaya padha kenal
karo kanca-kancane kabeh. Terus carane kepriye, Yan ? Kamangka bocahe akeh, apa
ora rame?”
Yanto : “ Caranipun, dipunwiwiti dening wali kelas
nepangaken rumiyin. Panjenenganipun ngendikakaken jeneng saha alamatipun.
Kalajengaken sedaya siswa setunggal baka setunggal dipundawuhi nepangaken
kanthi nyebataken nama, tanggal lair, alamat, asmanipun tiyang sepuh, saha
cita-citanipun, ngantos lare 40 majeng sedaya. Dados boten rame.”
Bapak : “ O...., ngono ta. Kowe ya wani maju ing ngarep kelas, Yan?”
Yanto : “ Inggih wantun. Kawitanipun inggih ajrih, radi ndredheg.
Nanging sareng kula pikir, kenging menapa kedah ajrih ? sedaya ingkang wonten
kelas menika kanca, sanes memedi, ingkang kedah dipunajrihi, inggih boten, Pak
?”
Bapak : “Ya kono kuwi, Yan. Dadi bocah kudu kendel waton bener. Terus
jan-jane cita-citamu kuwi besuk kepingin dadi apa ta, Yan ?”
Yanto : “ Kula benjang kepingin dados guru, Pak. Kepareng ta, Pak ?”
Bapak : “ Ya, oleh wae ta. Apa sebabe kowe kok
kepingin dadi guru ora liyane kaya dadi pulisi, tentara, utawa dokter ?”
Yanto : “ Amargi guru menika ingkang mucal, ingkang ndadosaken
tiyang-tiyang menika pinter, sehingga wonten ingkang dados pulisi, tentara,
utawi dokter, malah presiden. Guru menika ageng sanget jasanipun, inggih ta,
Pak.”
Bapak : “ Iya-iya, Yan. Wah yen ngono luhur temenan cita-citamu kuwi.”
Ibu : “ Ya wis dipunggel dhisik critane, sesuk diterusake maneh.
Saiki wis wengi padha mapan turu, sesuk ben ora kawanan !”
Yanto : “ Inggih, Bu. Sugeng
dalu Pak, Bu, sugeng sare.”
B.
Mangsuli pitakon
Sawise nyemak pacelathon kang diperagake kancamu ing
ngarep kelas, wangsulana pitakon-pitakon ing ngisor iki !
1. Sapa
bae kang nindakake pacelathon ing dhuwur ?
2.
Kepriye rasane Yanto bareng mlebu ing SMP ?
3.
Apa bedane piwulangan ing SMP karo ing SD ?
4.
Apa bae kegiyatan dina kawitan ing sekolahe Yanto ?
5.
Bab apa bae kang kudu diaturake nalika tetepungan ?
6.
Kepriye carane tetepungan ana ing sekolahane Yanto ?
7.
Yanto wani maju apa ora ? apa sebabe ?
8. Apa
cita-citane Yanto ?
9.
Apa sebabe Yanto duwe cita-cita kang kaya mengkono ?
10. Pacelathon
ing dhuwur ing wayah apa ?
C. Ngowahi
pacelathon dadi gancaran.
Pacelathon ing dhuwur owahana dadi gancaran !
D. Gawe
Pacelathon
1. Dhapuken
kelompok, saben kelompok bocah telu utawa papat, ana sing dadi paraga bapak,
ibu, anak utawa adhi.
2. Gawea
pacelathon antarane bapak, ibu, anak utawi adhi ngenani anggonmu sekolah
anyaran ing SMP – mu !
3. Pacelathon
kang wis kok gawe, banjur peragakna ing ngarep kelas.
(sumber: Buku Gladi Basa)
(sumber: Buku Gladi Basa)
0 komentar:
Post a Comment